VÄLKOMNA TILL MIN BLOGG

Denna blogg är skapad i studiesyfte. Här kan vi stöta och blöta om pedagogisk digital kompetens.

söndag 31 januari 2010

IT i förskolan?

Hej. Jag läser: Lärarutbildningen för barn i förskolan på högskolan i Skövde,(halvfart) och kommer som exeminerad att bli förskollärare. Jag har just börjat på andra terminen så det är lång väg kvar innan jag kommer dit, men jag kämpar på så gott det går.
Jag är barnskötare och jobbar på en förskolan, parallellt med studierna.
Just nu läser jag två kurser parallellt:
  1. Pedagogisk digital kompetens 5 hp (PDK) på distans
  2. Lärande och undervisning 15 hp
Kursen om PDK handlar om att skapa kunskap om IT som verktyg och användningsområde i förskolan/skolan. Eftersom jag jobbar i förskolan och studerar i den kursen för barn i förskolan, så vill jag hålla mig till PDK i förskolan. En av uppgifterna i PDK-kursen är att starta blogg och att där skapa debatt om PDK.

Här har jag några meningar och frågor som jag gärna vill att du som besökare på min sida gör inlägg på.
  1. Ska det finnas IT på förskolan för barnen? (inte bara ja/nej-fråga)
  2. Hur ska datorn användas på förskolan?
Just nu så jobbar jag på en 1-3årsavdelning, och vi har ingen dator i verksamheten.
Jag känner i nuläget att det inte finns utrymme för en dator i vår verksamhet då tiden tas upp av kreativt skapande, lekar, samlingar, temastunder, blöjbyte, utevistelse m.m. Men kanske är det ett verktyg som kommer att falla sig naturligt bara personalen kan det här med datorer. (?)
Men vilken behållning har barnen utav datorn? Och vad ska de göra på datorn?
Jaa, här hade jag kunnat sitta i timmar och tycka och tänka, men det hade blivit ganska innehållslöst utan dina/era inlägg. Svara så att vi kan "prata" mera om detta ämne.
Kram Charlotte

8 kommentarer:

  1. Hej Charlotte!

    Här kommer några tankar på dina frågor från mig.
    Jag tycker att det ska finnas IT på förskolan. Det handlar om att integrera tekniken i verksamheten och veta när, var och hur den ska användas.

    Jag arbetar också med de yngre barnen 1-3 år. Barnen själva använder inte datorn på min avdelning men de är ofta med när vi tar fram bilder som vi har tagit med digitalkameran. Digitalkameran är bra för att kunna synliggöra barns lärande och att vi pedagoger ska lättare kunna dokumentera barns lärande.
    På forskolan har vi handlat in digitala fotoramar som vi laddar med dagens eller veckans foto. Det är mycket uppskattade både för barn och föräldrar.

    Ha det bra Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte!
    Jag förstår tänket eftersom även jag jobbar med de yngsta på förskolan. Vi har löst möbleringen så att vi har ett samarbete med grannavdelningen som har äldre barn. Deras barn tycker om vårt material och det kan bli en annan lek när ett par av de "stora" barnen kommer in och vise versa till den andra avdelningen. Där inne kan de få en kontakt med datorn och kanske låtsas skriva eller dyl. Inne hos oss där barnen hade snöplogar som samtalsämne kunde vi någongång gå in på Youtube för att kolla in dessa fordon. Detta är uppskattat och en upplevelse med komentarer från alla barnen och även vuxna. Alla har inte sett en snöplog eller en brandbil på nära håll eller kanske inte vågat även om vi gjort studiebesök. Att få lära på olika sätt är bra. Naturligtvis måste man "sålla bland alla sidor som finns och bara se detta som ett kompliment till allt de andra som vi gör. I Lpfö-98 står "Om barn får möjlighet till ett mångfalt erfarande av kompetens på olika sätt och i skilda situationer får de desto större chans att utveckla en bred och djup kompetens." En väl avägd balans med användandet och att bara få prova lite grann när man är väldigt liten tycker jag räcker. De små kanske känner igen någon bokstav från sitt namn men kan inte skriva det själv. Att bara skriva med en bokstav, att det händer något på skärmen när man trycker kan vara roligt. Kanske skriver dom gggggggggggg och tycker att detta ger dom en ny erfarenhet. Jag tror att vi har svårt att hinna med denna utveckling. Lite försiktig ska man nog också vara. Mvh. Helena

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad kul att blogga med dig nu. Ska skriva ner några rader innan jag åker till dina hemtrakter Skara.
    Jag håller helt med Camilla som skriver att tekniken ska integreras i vår verksamhet. Jag tror att om vi bara låter tekniken finnas synlig i vår miljö så kan barnen få upptäcka den på sitt eget sätt innan vi tillsammans utforskar vidare. Pröva och ställ fram en dator till de små och dokumentara vad som händer, hur de tar sig an datorn. Det är spännande att vara med barnen i det första mötet med något nytt.

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Vad skojigt det är att diskutera på detta sätt. Här kan ju alla "prata" till punkt utan att bli avbrutna.(något som jag gör men jag jobbar på att bättra mej)
    Jag har"lyssnat" på era inlägg och håller med er. Det är bra med tips på hur man ska gå tillväga för att få in datorn i den dagliga verksamheten. Många bra idéer som jag kan ta till mej omgående. speciellt det med att ställa in en dator så att den blir synlig i miljön. Det kanske kan bli min lärandeaktivitet i kursen.steg 2A.

    Men jag undrar hur vi kan/ska utvärdera IT-användningen? När används det som ett rätt/fel verktyg?
    Jag känner att det finns en risk att datorn blir "avlastningsplats" för de större barnen om barnen vill jobba vid datorn och personalen inte är kunnig eller intresserad.
    Och i så fall hur fungerar då etiken på datorn?

    SvaraRadera
  5. Hej. Vad roligt att diskutera tillsamman. Jag tror att en lärare måste lära barnen att använda datorer redan i förskolan, eftersom barnen lever i ett samhälle där mycket bygger just på IKT. De måste få ta del av denna kunskap men på en nivå som passar deras ålder. Lärare kan t.ex. visa bilder på barnen själva på datorn, eller så kan läraren använda datorn för att barnen kan spela några spel där de samtidigt kan lära sig, som t.ex. alfabetet, ord, siffror, matte etc.

    SvaraRadera
  6. Hej Charlotte, jag tycker också att IKT behövs i förskolan. Det ska finnas med som ytterligare ett uttryckssätt för barnen.För oss pedagoger behövs det så att vi kan dokumentera barnens läroprocesser och göra dessa synliga både för barnen och oss själva.
    Att se fler möjligheter än att bara använda datorn till spel. Här gillar jag MarieK:s förslag att ställa ut en dator i barngruppen och dokumentera vad som händer.

    SvaraRadera
  7. Hej Charlotte! Hittade din blogg och insåg att vi nog har lite samma tänk gällande data på 1-3års avd. Vi har inte en dator till barnen men när vi jobbar vid den så finns barnen runt. De är intresserade av se sig själva och extra kul är det ju när vi tar fram en kort film för dem att titta på. Inte som barnvakt utan för att något barn frågat efter ex riddare.

    Att ge de små barnen tid vid datorn finns knappt hos oss. Känner igen ert sätt att jobba med alla rutiner mm. Dock tycker jag att det digitala ska finnas tillgängligt på avd. Vi har en digitalram i hallen där vi laddar ner det som hänt under en dag etc men lägger även in info till föräldrarna.

    I min lärande uppg fick 3åringarna i uppg att hitta bokstäverna i sitt namn på tangentbordet. De var mycket förväntansfulla och glädjen var stor när de hittade rätt!!! Så jag har blivit mer positiv till PDK på småbarn men var MYCKET skeptisk i början av kursen. Tankarna fick mogna länge!!

    Det som är frustrerande är ju att tiden inte räcker till allt man vill pröva/göra med barnen. Vi har 18 barn på 3,05 tjänster.
    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  8. Hej Charlotte! Jag arbetar också på en 1-3års avd. Vi har heller ingen "riktig" dator på vår avdelning. Barnen har ett tagentbord, där de kan bekanta sig vid i leken. Barnen trycker och skriver många olika bokstäver. Det är tillräckligt för barn i denna ålder. Detta får barnen utveckla efter sitt intresse, där vi pedagoger bemöter barnen med bra aktiviteter vid datorn.
    Vi har många andra bra verktyg som barnen är intresserade av tex en projektor, där barnen själva kan sätta på och stänga av. Spännande att titta på vad som händer när de lägger något på projektorn...
    Ha det bra!

    SvaraRadera