VÄLKOMNA TILL MIN BLOGG

Denna blogg är skapad i studiesyfte. Här kan vi stöta och blöta om pedagogisk digital kompetens.

måndag 1 februari 2010

mer än jag trodde

Bara en dag har gått sen jag startade ett inlägg har på min blogg och redan har jag fått mycket respons. Tack. Efter att ha läst era diskussioner så har jag fått ett större synsätt om PDK på förskolan. Det finns så många vägar att gå för att introducera digital teknik för barnen i förskolan. Som tex digitala foton som först har blivit tagna med kamera och senare visas upp på en digital fotoskärm i verksamheten, detta är populärt bland barnen och deras föräldrar. Det är ett bra verktyg att använda för att visa en lärandeprocess hos barnet/en och barnets dag på förskolan blir synlig för föräldrarna. Det är även ett bra diskussionsunderlag tillsammans med barnen och i personallaget. Här kan man se hur processerna går framåt.
Jag tycker att den digitala tekniken med foto kan visas på ett omedelbart sätt, man behöver inte vänta så hemskt mycket innan man använda sig av det tagna fotot etc. Tänk på en promenad i förskolan och barnet hittar något som de vill prata mera om, men gruppen ska gå vidare och tillfället går förbi. Ta ett par kort, flytta över till fotoramen, leta mera info via internet(multimediabyrån?) och fånga in barnens tankar och idéer. Här kan ju vi verkligen få in mkt PDK i förskolan. Jag tror säkert att vissa,många jobbar så redan idag men för mig blir det något att utveckla. KUL!!!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Ditt positiva sätt att skriva och tänka om PDK gör att det kommer hända saker på din förskola inom detta ämne, om jag får gissa.

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte!
    Är osäker om den förra kommentaren blev skickad, har inte fått någon vana än men lever på hoppet att den ska komma. Jag kommenterar lite en gång till. Jag tycker idDen rosa bloggsidan var läcker! Ha det bra, ses på torsdag. Hälsn. Lottaen med kameran var bra, visst är kameran med på promenader osv. men fortsättningen hemma. Vid eftertanke så förekommer det pdk på olika vis fast man inte tänkt på det så här innan och detta arbete/kurs väcker många tankar.

    SvaraRadera
  3. Ja du Charlotte på något vis kom den nog iväg iallafall, vilken röra det blev, har väl lärt mig något. Retligt med den här tekniken att alla ser ens tabbar, men men det är bara att glömma och gå vidare hälsn. Lotta

    SvaraRadera
  4. Snygg blogg du har! Att ta kort på promenaden som du skrev om och sedan fortsätta prata om vad man såg hemma på förskolan tyckte jag lät bra.

    SvaraRadera